10 טיפים מהשטח להפחתת בזבוז מזון:
כאשר כמעט 1/3 מהמזון המיוצר ברחבי העולם מסתיים כפסולת, פסולת מזון היא ללא ספק בעיה ענקית ולכולנו יש תפקיד בצמצום כמה שיותר ממנה.
ישראל נמצאת במקום השני בבזבוז מזון בין מדינות ה-OECD ומייצרת מידי שנה 2.4 מיליון טון פסולת מזון – כשליש מהייצור המקומי. 50% מהמזון שנזרק ראוי למאכל אדם ומגיע לאשפה כתוצאה מדפוסי התנהגות, חוסר מודעות הרגלי הקנייה שלנו ועוד.
מדי שנה באוקטובר, חברת Sodexoמקיימת קמפיין בשם WasteLESS week בכלל אתרי החברה ברחבי העולם. מטרת הקמפיין היא להעצים את העובדים, הלקוחות והצרכנים שלנו למצוא דרכים לצמצם את הפסולת, באמצעות תחרויות ויוזמות ובמטרה להדגיש את מאמצי החברה בתחום זה.
הנה כמה מהדרכים הנהדרות שהצוותים שלנו מצאו להפחתת בזבוז מזון:
1. יצירת מזון מחומרי גלם שאחרת היה מושלכים: למשל, על ידי הכנת מרקים, מיצים ושייקים מחלקי ירקות ופירות שבדרך כלל לא היו בשימוש (למשל קליפות אכילות וקצוות ירקות לציר מרק, פירות בשלים לשייקים). הכנת ברוסקטה או קרוטונים מלחם. יצירתיות במטבח יכולה לחסוך המון אוכל מלהיזרק לפח.
2. חלוקה מחדש של עודפי מזון: מציאת בית חדש למזון שבדרך כלל היה מושלך לפח היא דרך מצוינת להפחית בזבוז מזון. תרומת עודפי מזון ללקט ישראל (בנק המזון) או לארגוני צדקה ו/או עמותות. בנוסף, ניתן למכור במחיר מוזל. ביוזמה להצלת מזון בבריטניה, נמכרו 246 שקיות ‘Waste not want not’ (פסולת לא רוצים לא’) בשבע חנויות נוחות לצרכנים. בכך הפחיתו את בזבוז המזון ב-600 ק”ג (המשקל המשוער של פרה בוגרת!)
3.הצלת פירות וירקות “מכוערים”: כשילוב של יוזמות 1 ו-2, הצוותים שלנו בבריטניה איחדו כוחות עם WasteKnot ושיתוף פעולה של חקלאים כדי להציל פירות וירקות עודפים ומעוותים לשימוש במתכונים ברחבי האתרים שלנו. התחייבות להזמנה קבועה של תוצרת “מכוערת” (ושימוש בה!) היא דרך מצוינת להפחית בזבוז מזון. “אמצו את הירקות והפירות המיוחדים”: https://lovefoodnotwaste.co.il/special-fruits-and-vegetables
4. שימוש חוזר במה שבדרך כלל נזרק החוצה: לדוגמה, קפסולות קפה משומשות לרוב נזרקות, אך הן מהוות דשן פנטסטי! הצוותים שלנו התקינו פח נפרד לאיסוף קפסולות קפה משומשות, ולאחר מכן להשתמש בו כדי לדשן את הגנים באתר או לשימוש הצרכנים בבית.
5. מנסים לטעום דוגמית: חלק מהצוותים שלנו הציגו דוגמיות טעימה באתרים כדי למזער את “פסולת הצלחות” (מזון שהסועד לוקח, אינו אוכל ומשליך לפח). באתרים אחרים הצוותים עירבו צרכנים בבדיקת טעם של מוצרים חדשים לפני שהתחייבו להזמנה גדולה.
6. מתחילים במנה קטנה: כשאנחנו “אוכלים עם העיניים”, לרוב אנחנו לוקחים מנה גדולה מדי לבטן שלנו. לכן, הקטנת גודל מנה ושימוש בצלחות קטנות יותר, עם אפשרות לחזור ולקחת תוספת, הן שתי הדרכים שבהן הצוותים שלנו באתר מצמצמים את “פסולת הצלחות”.
7. בישול לפי הזמנה ידועה מראש: על ידי בישול לפי הזמנה, במקום בישול על פי הערכה, הצוותים שלנו הצליחו לצמצם עודפי ייצור. חלק מהאתרים הצליחו גם להציג אפליקציות להזמנה מוקדמת המאפשרות לצוותים באתר לנהל טוב יותר את כמויות המזון וכן לוודא שהלקוחות לא יצטרכו לחכות להזמנה שלהם.
8. מדידת כמות המזון שמתבזבזת: תוכנית WasteWatch שלנו מאפשרת לצוותים שלנו למדוד כמה מזון מבוזבז כדי להתאים את תהליכי החיזוי והמטבח על מנת להפחית את בזבוז המזון ובו זמנית לחנך את העובדים והצרכנים שלנו. התוכנית נפרסה ב-27.6% מהאתרים שלנו ב-26 מדינות.
9. צמצום פסולת מעבר לפסולת מזון: מומלץ להשתמש בכלים רב פעמיים ו/או הניתנים לשימוש חוזר כגון אריזות לטייק אווי, כוסות ובקבוקים. בנוסף, מומלץ לבחון אפשרות לוותר על שימוש במגשים לנשיאת הצלחות בכדי לחסוך במשאבים הנדרשים כדי לנקות אותם (מים, זמן, כוח אדם). כל צמצום פסולת ושמירה על משאבים עוזר כשזה מגיע לכדור הארץ.
10. העלאת מודעות וחשיבה על רעיונות חדשים יחד: ייצור לוח ייעודי לכתיבת טיפים ורעיונות לצמצום בזבוז מזון, עריכת חידון בנושא, איסוף שאריות לחם לפרק זמן מסוים כדי להראות את נפח השאריות, פרסום התחייבויות לצמצום בזבוז מזון הן דרכים לעודד שיתוף רעיונות, להגביר את המודעות לבזבוז מזון ולמצוא דרכים חדשות לצמצם את כמות פסולת המזון.